Mielipidekirjoitus (Turun Tienoo 23.5.2024)
24.5.2024
Lasten ja kuntalaisten etu edellä?
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vahdon yhdistys ry on syksystä 1998 asti tuottanut Ruskon kunnan, Vahdon kunnanosan aamu- ja iltapäiväkerhotoimintaa. Toiminta yhdistyksen tuottamana on Ruskon kunnan päätöksellä päätetty lopettaa tämän kevään jälkeen, ja siirtää osaksi kunnan omaa toimintaa. Päätöksen takana on monia hyviäkin syitä, mutta se, millaisena päätöksenteko ja sen seuraukset ovat meille yhdistyksen hallituksen jäsenille näyttäytyneet, on ollut karmivaa seurattavaa.
Odottamaton päätös ei ollut, sillä Ruskon kunnanosan puolella vastaava kerhotoiminta on ollut jo pidemmän aikaa kunnan järjestämää. Kuitenkin päätöksenteossa käytettyjen perustelujen ja selvitysten laatu on ollut mielestämme niin heikkoa ja epämääräistä, että haluamme tällä kirjoituksella tuoda niitä kootusti esiin.
Koemme, että opetus ja varhaiskasvatuslautakunnassa asiaa esittämässä ollut esittelijä, Laukolan koulun rehtori ja kunnan johtava rehtori Kai Laitinen, on ollut asiassa puolueellinen. Hän on itse kunnan työntekijä, sekä esitellyt asiaa, joka vaikuttaa juuri hänen omien alaistensa työllisyyteen, ja siten on voinut omalla asemallaan vaikuttaa päätökseen.
Ensimmäisen kerran kerhotoiminnan siirtäminen osaksi kunnan omaa järjestämää toimintaa on otettu esiin opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan kokouksessa 14.12.2023. Tällöin pöytäkirjan liitteeksi oli laadittu hyvin yksinkertaiset vertailevat laskelmat kustannuksista. Mielenkiintoista kustannusten selvittämisen osalta on se, mistä vertailuun otetut tiedot ovat peräisin. Yhdistyksen hallitukselta ei koskaan pyydetty mitään selvitystä työntekijöiden työtunneista, taikka kerhon toiminta-ajasta. Nämä tiedot oli esitetty pöytäkirjan liitteenä väärin, eikä lähettämiimme useisiin oikaisupyyntöihin reagoitu mitenkään.
Emme ole myöskään työnantajana koskaan avanneet työntekijöidemme koulutustaustoja julkisesti. Näistä on nyt siitä huolimatta tehty selvästi oletuksia, koska opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan pöytäkirjaan (24.1.2024) on kirjattu, että “kunnan järjestämänä voidaan taata pedagogisen laadun taso ja varmistaa ammattitaitoisten ohjaajien työskentely.” Tämä perusteella voisi päätellä, että yhdistyksen työntekijöitä ei pidetä yhtä ammattitaitoisina kun kunnan omat ohjaajat, vaikka useat työntekijöistämme ovat olleet vuosien mittaan myös koulussa avustajana tai muissa opetuksellisissa työtehtävissä.
Pöytäkirjaan (24.1.2024) on lisäksi kirjattu, että toiminnan tuottaminen kunnan järjestämänä on noin “20 000€ halvempaa kuin MLL:n tuottamana”. Jos tämä laskelma perustuu vain siihen epämääräiseen ja suppeaan vertailuun, joka on pöytäkirjan liitteenä, emme voi hyvällä tahdollakaan uskoa laskelmien olevan loppuun asti mietittyjä. Kustannukset näyttävät toki hienoilta säästöineen, mutta niistä ovat unohtuneet esimerkiksi maksamatta jääneet asiakasmaksut, joista on kertynyt huomattavia tappioita pienelle yhdistyksellemme. Kuluriskit seurauksineen siirtyvät nyt yhdistyksen sijaan suoraan kunnalle. Omituista on myös se, ettei laskelman kuluihin ole huomioitu lainkaan hallinnollisia kustannuksia, kuten asiakasmaksujen laskuttamista. Mitään kustannuksia ei ole myöskään laskettu toiminnan aloittamiselle, kuten tilojen kalustamiselle.
Kustannuksissa jää mielestämme selittämättä auki myös yksi merkittävä henkilöstöön liittyvä seikka. Jos nykyisiä koulunkäynnin ohjaajia työllistetään kerhossa, tämä joko lisää henkilöstökustannuksia merkittävästi, tai heikentää ohjaajaresursseja koulun puolella. Koska kerhon pitää olla auki osittain myös koulupäivän aikana, johtuen luokkien vaihtelevista lukujärjestyksistä, käy väkisinkin niin, että ohjaajia on vähemmän käytössä koulupäivän aikana itse koulutyössä. Tämä vaikuttaa erityisesti niihin oppilaisiin ja ryhmiin, jotka kaipaisivat ohjaajan tukea opiskelussaan. Jos taas ohjaajaresurssia ei muuten vähennetä, tulee lisäkustannuksia henkilöstön puolelle, kun pitää palkata ohjaaja erikseen kerhoon.
Aamu- ja iltapäivätoiminnan lisäksi perinteisen kesäkerhon toteuttaminen siirtyy kunnalle. Tästä koituu sellaisia kustannuksia, joita ei mielestämme ole avattu tarpeeksi kuntalaisille. Vahdon MLL on vuosittain hakenut järjestöille suunnattuja rahoituksia muun muassa Aluehallintovirastolta, ja näiden turvin pyörittänyt kesäkerhoa kokonaan ilman kunnan tukea. Kun kunta pitää nyt itse kesäkerhoa, eivät käyntimaksut kata kuin pienen osuuden kustannuksista, joten loppu revitään kunnan kassasta - siis jokaisen kuntalaisen rahoista.
Ylipäätään kerhotoiminnan määrä uhkaa supistua siirtymän myötä. Syksyllä alkavaan, kunnan tuottamaan, aamukerhoon on tullut 10 lapsen minimiraja. Jos lapsia ei ilmoittaudu kerhoon tarpeeksi, ei kerhoa tule lainkaan. Vuosien kokemuksemme ja tilastojen mukaan aamukerhossa lapsien määrä on ollut jo useamman vuoden alle tuon rajan. Hyvin suurella todennäköisyydellä Vahdon kunnanosassa ei koululaisten aamukerho saa siis enää jatkoa.
Lisäksi Vahdon MLL on tarjonnut aamu- ja iltapäiväkerhon ohella Laukolan koulun oppilaille monia maksuttomia tai edullisia kerhoja, kuten kokkikerhoa, kädentaidot-kerhoa ja palloilukerhoa. Parhaimmillaan kerhoja on ollut jokaiselle arkipäivälle, joinakin päivinä jopa useita eri kerhoja. Epäilemme, ettei kunta pystyy ilman lisäkustannuksia tarjoamaan koululaisille yhtä kattavaa kerhovalikoimaa jatkossa.
Nyt jo lautakunnan pöytäkirjaan (13.3.2024) on merkitty huomautus: “muuttuneesta tilanteesta johtuen koulunkäynnin ohjaajien henkilötyövuosien määrä ja palkkakulut kesäkuun osin saattavat kasvaa talousarviossa ilmoitettua suuremmiksi.” Tällaisia kustannuksia ei olisi syntynyt, jos yhdistys olisi jatkanut toimintaansa entiseen tapaan. Jos meiltä olisi alun perin pyydetty selkeä selvitys aamu- ja iltapäiväkerhojen lopettamisesta, tai meitä olisi kutsuttu mukaan kokouksiin esittämään omaa kantaamme, olisimme voineet tuoda tämänkin asian näkyväksi ajoissa. Nyt nämä kustannukset tulevat kuntalaisille täytenä yllätyksenä.
Kustannusten lisäksi kerhotoimintaan tulee myös muita muutoksia. Aamupäiväkerho on alkanut jo 6:15 alkaen, jatkossa kerho aukeaa vasta klo 6:30. Lomia edeltävänä päivänä iltapäiväkerho tulee jatkossa päättymään klo 15:00, kun nykyisellään kerhoa on pidetty auki klo 17:00 asti. Nämä kellonaikojen lyhennykset tuovat säästöjä henkilöstökuluissa, mutta vastaavasti voivat vaikeuttaa monien perheiden arkea.
On myös hyvä herättää keskustelua siitä, ovatko Ruskon kunnan sisällä olevat aamu- ja iltapäiväkerhot jatkossa samanarvoisia. Voisi olettaa, että kunnan sisällä toiminta olisi tasa-arvoista, kuitenkin isoja eroja löytyy. Ruskon aamukerho aukeaa aamulla klo 7:00, kun Vahdolla ovet aukeavat 6:30. Lisäksi Ruskolla aamukerhoon osallistuvien lasten tulee ottaa omat eväät aamuksi mukaan, mutta Vahdon kerholaiset saavat aamupalan kunnan maksamana. Mikä on perusteluna sille, että kunnan eri osissa tullaan tarjoamaan näin eritasoista palvelua kunnan itse järjestämänä?
Haluamme lopuksi todeta, että uskomme, että kerhot tulevat olemaan jatkossa hyviä ja lapset viihtyvät niissä siitä huolimatta, kuka niitä järjestää. Emme halua väheksyä kunnan järjestämää toimintaa. Toivomme silti Ruskon kunnalta peiliin katsomista, ja sen asian pohtimista, tuliko tässä todella mietittyä kunnolla kaikkien etua. Vaikka tämän kirjoituksen allekirjoittajat ovat Vahdon MLL:n yhdistyksen hallituksen jäseniä, ja siksi asiassa puolueellisia, olemme kuitenkin myös Ruskon kuntalaisia ja lapsiperheellisiä. Meille ensisijaisesti tärkeää on se, että lapsiperheet otetaan huomioon kunnan päätöksenteossa niin, että lasten ja kuntalaisten etu todella toteutuu - kaikille läpinäkyvästi.
Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vahdon yhdistys ry, hallitus